Kahwin dan Aku

Aku leka di dapur. Tangan cekatan bekerja. Telinga kupasang dengar bual emak ayah di meja makan.

“Kalau nak buat kenduri, ayah nak sembelih seekor kambing saja,” kata ayah. Dia menyungging senyum.

Aku renung mata ayah. Ayah berguraukah?

Emak mengelih dengan tautan kening di dahi. “Mengarutlah. Seekor kambing mana cukup. Habis tu, adik-beradik saya di Melaka tu tak payah panggil?”


Ayah pandang aku dan emak dengan kembang senyumnya. “Tak payahlah panggil. Kita beritahu yang kita buat kecil-kecilan. Buat kenduri di surau saja. Lepas orang sembahyang Asar, kita akad. Lepas tu, terus edar hidangan. Hah, nanti balik rumah dah boleh minum kopi.” Ayah bersandar selesa di kerusi makan.

Aku ketawa kecil. Tetap berpencak di gelanggang dapur.

“Apa pulak orang kata nanti? Macam susah sangat pulak,” balas emak, kurang setuju.

“Bukan masalah apa orang nak kata. Tapi keberkatan. Ada saja orang kaya yang buat macam tu. Bukan nak menunjuk. Selalunya, kita niat buat kenduri untuk dapat pahala, nakkan berkat, tapi lain yang kita dapat. Bila rasa megah atau riak dapat buat kenduri besar-besar, kan dah jadi lain. Apa pun tak dapat. Dapat rugi saja sebab banyak keluarkan duit. Membazir satu hal.”

Emak diam. Menimbang-nimbang. “Betul ke ni, bang?” Emak minta kepastian.

Aku senyum melihat telatah dua pasangan bahagia yang sesekali persis anak-anak remaja sahaja. Sering juga membuatkan aku kegelian, lantas ketawa ingkak.

“Betullah. Kita kena faham konsep kenduri kahwin ni. Buat kenduri cuma nak maklumkan kepada orang ramai yang anak-anak kita dah kahwin. Dah berumahtangga. Kalau fikir macam tu, senang. Tak berlakulah hutang sana, hutang sini sebab nak buat kenduri besar-besar, nak lawan kenduri orang lain yang lagi besar. Kan dah jadi berdosa macam tu.”

Ada benarnya pada lontaran kata-kata ayah.

“Betul juga kan, bang? Mm, tapi anak kita bukan nak kahwin lagi. Lambat lagi.” Emak akhirnya akur.

Ayah masih senyum dengan ulas bibirnya yang merah. Geli hati barangkali.

Aku tahu ayah berlelucon. Tetapi aku sudah jelas kenduri kahwin bagaimana yang dia mahu.

Tidak. Kalian salah. Bukan niatku menceritakan bual emak dan ayah untuk beritahu aku sudah mahu berkahwin (Maklumlah, cuti semester dan cuti sekolah tidak berapa lama sahaja lagi. Kad jemputan kahwin yang diterima berlambak-lambak. Dah bertimbun tinggi separas gunung. Hehe…). Tapi ada yang tersirat di sebalik suratan tulisanku ini.

Carilah sendiri. Tiada makan suap dengan tangan orang lain. Dengan tangan sendiri juga kan? (^^,)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s