“Lau Tze, Cao An!”

Lau tze! Lau tze!

Sebaik mendengar suara itu, saya pasti akan berpaling mencari arah datangnya. Dan saya sudah mengagak tuan empunya diri. Jason, seorang pelajar berbangsa Cina dari tingkatan 2.

Dia akan tersengih sambil melanjutkan, “Lau tze, cao an!

Mendengar ungkapan yang tidak difahami itu, pada mulanya saya hanya membalas dengan kerutan di kening. “Saya tidak faham.”

“Maksudnya selamat pagi, cikgu.”

Saya mengangguk. “Jadi, apa yang perlu saya balas? Ajarlah saya.”

“Balas yang sama. Cao an!” Dan dia ketawa.

20120913_102537

Meski saya seorang guru Melayu, dia amat gemar memanggil saya dengan gelaran ‘lau tze‘. Biasanya gelaran ini dipanggil kepada guru-guru berbangsa Cina sahaja. Tetapi, memandangkan saya sudah terbiasa mendengar panggilan ini (belajar menerusi drama atau filem Cina), dia kerap memanggil saya begitu.

Suatu hari, Jason memanggil saya berkali-kali: “Lau tze! Lau tze! Lau tze!” Dia menyangka saya tidak fahaminya.

“Kenapa panggil saya, Jason?” Saya bertanya sewaktu kelas Pendidikan Seni Visual.

Dia ternganga. Kemudian ketawa bersama rakan-rakannya. “Eh, cikgu fahamlah!” balasnya sambil terus tergelak.

Sejak hari itu, sebaik terlihat kelibat saya, dia akan menjerit-jerit memanggil saya.

Lau tze! Lau tze!

Lau tze, cao an!

Dan saya tidak perlu menoleh lagi, kerana saya tahu. Dia adalah Jason.

2 thoughts on ““Lau Tze, Cao An!”

Leave a Reply

